Saturday, October 17, 2009

...........??

lama aku tak menulis apa2.....sekarang sibuk kat tempat kerja.....budak2 dah nak exam......revision..revision...discussion......moga2 semuanya berjaya.....kalau tak berjaya dlm exam......berjaya dalam hidup......banyak lagi cara dan kaedah yg boleh dibuat untuk berjaya.....bulan puasa lalu aku jumpa exstudent.....kat sekolah tak berapa pandai......sekarang jadi tauke sayur.....Alhamdullilah.....cerita tentang exam......PMR baru je lepas......exam yg tak bawak apa2 makna untuk pelajar......untuk sapa2 yg tak tau ....PMR ni asalkan ada tulis nama kat kertas jawapan masa exam (hadir)...akan dapat masuk tingkatan 4......pelik tapi benar......tahun nie aku dengar ada seorang pelajar dah berbulan tak datang sekolah tiba2 muncul ambil exam.......kena kasi masuk ambil exam jugak walaupun kita dah tau apa keputusannya......entahlah apa nak jadi sistem persekolahan kita.....alasan nak beri peluang kepada semua rakyat sekurang2nya tamat tingkatan 5.......buku teks percuma.....yuran sekolah percuma......exam percuma...........kelas tambahan percuma......apa hasilnya???..... yg aku nampak parents kat tempat aku dah tak kisah tentang pelajaran anak sebab bagi diorang semua kerajaan akan buat......yg penting anak daftar kesekolah.....lepas tu semuanya akan ditanggung oleh kerajaan.......harapan aku moga2 budak2 tu sedar apa yg parents mereka tidak sedar....... sebab semuanya bukan untuk kerajaan....bukan sekolah.....bukan kampung......bukan gurunya....tapi untuk diri mereka sendiri.......

No comments:

Post a Comment